Szukaj
KONTAKT

Łożyska - 2016-09-30

Uszczelnione, podwójne łożysko kulkowe NSK z otworami stożkowymi są montowane na przenośnikach koparki RWE Power

Zastosowanie łożysk baryłkowych firmy NSK w jednej z największych na świecie koparek wielonaczyniowych okazało się przemyślaną decyzją. Pomimo sześciu lat ciężkiej pracy w kopalni odkrywkowej Hambuch (Niemcy) należącej do RWE Power, łożyska nadal są w doskonałej kondycji, nie wymagając uzupełniania środka smarnego.

Każdego dnia koparka “Excavator 290” w kopalni Hambuch wydobywa do 240.000 ton węgla lub – wykorzystując swoje 130-tonowe czerpaki – usuwa wielkie ilości nadkładu, który jest następnie transportowany na taśmach przenośnika do rozściełarki w górnej sekcji maszyny. Cztery centralne taśmy przenośnika znajdujące się w tym miejscu mają ciężkie zadanie do wykonania, nie tylko ze względu na ilość przesyłanego materiału, ale także na fakt, że działają w trybie 24/7 w agresywnym środowisku pełnym kurzu i wilgoci. Właśnie w takich warunkach dwa baryłkowe łożyska NSK pomagają operatorowi kopalni zmaksymalizować okres dyspozycyjności koparki Excavator 290.

Koncepcja wykorzystania łożysk NSK została zainspirowana koniecznością ograniczenia kosztów konserwacji największych maszyn w kopalni. Koparka Excavator 290, która ma 240 m długości, 40 m szerokości, 100 m wysokości oraz waży 14.000 ton, jest użytkowana od końca lat 70 XX wieku. Mając to na uwadze, menedżerowie RWE Power odpowiedzialni za bębny napędowe przenośników ustanowili projekt pilotażowy obejmujący zainstalowanie wewnątrz bębna taśmy nr 2 łożyska baryłkowego dwurzędowego uszczelnionego NSK z otworem stożkowym.

Testowane łożysko mające średnicę zewnętrzną 500 mm przy średnicy wału 300 mm, zostało wymienione w zaplanowanym czasie. Badanie usuniętego łożyska wykazało, że było ono w doskonałym stanie pomimo ciągłego, intensywnego użytkowania. To przekonało RWE Power do zastosowania technologii łożysk baryłkowych NSK, co zapewniło 6-letnie doskonałe funkcjonowanie produktów NSK bez konieczności przeprowadzania prac konserwacyjnych.

Tak wysoka wydajność została zapewniona poprzez efektywność uszczelnienia, wysoką jakość zastosowanego środka smarnego oraz materiał – stal Super-TF (STF) wykorzystaną do produkcji łożyska. Materiał STF to stal nitronawęglana, poddana specyficznej obróbce cieplnej, która pomaga utrzymać optymalny poziom zawartości austenitu. Łożyska STF charakteryzują się dwukrotnie większą trwałością w porównaniu do łożysk wykonanych ze stali standardowych w przypadku czystego środka smarnego, natomiast gdy dojdzie do zanieczyszczenia smaru, okres eksploatacji łożysk STF zwiększa się nawet 10-krotnie.

Źródło: RWE

 

 

Wyszukiwanie kontaktu

Proszę wybrać…

Twój wynik

Zgoda

NSK korzysta z usług stron trzecich, które pomagają nam ulepszać naszą stronę internetową i wyświetlać bardziej interesujące treści. Aby korzystać z tych usług, potrzebujemy Twojej zgody. Może ona zostać odwołana w dowolnym momencie. Więcej informacji można znaleźć tutaj Link do polityki prywatności.