Szukaj
KONTAKT

Łożyska - 2016-04-19

Doppelmayr/Graventa Group z siedzibą w Wolfurt (Austria), specjalizująca się w produkcji naziemnych i napowietrznych kolejek linowych, wykorzystała wiedzę ekspercką firmy NSK w trakcie wymiany głównych łożysk wałeczkowych wrzeciona w wielkogabarytowej tokarce do kół kołowrotów.

Wiek tokarki oraz przestarzałość zespołu wrzeciona powodowały, że projekt wymagał dużego zakresu inżynierii odwrotnej, przy której wsparcia udzielał zespół NSK, zanim możliwe stało się dobranie łożysk centralnych w postaci łożysk walcowych dwurzędowych.

Z powodu globalnego wzrostu popytu na kolejki linowe, które są postrzegane jako ekonomiczna i szybka alternatywa dla konwencjonalnego transportu naziemnego w niedostępnym terenie oraz w obszarach silnie zurbanizowanych, Doppelmayr/Garaventa Group wyprodukowała do tej pory  ponad 14.600 systemów transportu linowego dla klientów z 89 krajów. Firma samodzielnie produkuje wszystkie wymagane komponenty dla kolejek linowych, włączając w to wielkogabarytowe kołowroty instalowane na górnych i dolnych stacjach kolejek, które prowadzą główną linę napędową. Powierzchnia nośna kołowrotów musi być obrobiona z bardzo wysoką precyzją w celu zapewnienia płynnego działania i bezpiecznego prowadzenia liny.

Kołowroty są obrabiane na wielkogabarytowej tokarce, która została odbudowana na bazie oryginalnej tokarki wzdłużnej wyprodukowanej wiele lat temu przez firmę Zerbt. Chociaż maszyna, mająca tarczę czołową ważącą 30 ton, spisywała się dobrze, firma Doppelmayr musiała się zmierzyć z wyzwaniem związanym z wymianą łożysk wałeczkowych wrzeciona ze względu na ich zużycie eksploatacyjne.

Główny problem z wymianą łożysk był związany z wiekiem maszyny oraz faktem, iż oryginalny producent zmienił właściciela. Oznaczało to brak dokumentacji technicznej odnoszącej się do sposobu montażu głównego wrzeciona, dlatego firma Doppelmayr zwróciła się do NSK w celu uzyskania wsparcia w realizacji projektu inżynierii odwrotnej, który mógłby pomóc zidentyfikować umiejscowienie łożysk oraz określić parametry montażu, takie jak luz łożysk i szerokość pierścienia dystansowego. Firma NSK pomogła również opracować procedurę wymiany łożysk.

Po określeniu charakterystyki zainstalowanych łożysk dzięki wykorzystaniu inżynierii odwrotnej, firma NSK mogła wymienić łożyska centralne na wysoko precyzyjne łożyska walcowe dwurzędowe o właściwej wielkości. Wymiana miała miejsce w trakcie zaplanowanego przeglądu konserwacyjnego, dzięki czemu harmonogramy produkcyjne nie zostały zakłócone.
W łożyskach osiowych po ustawieniu luzu zmierzono pierścienie dystansowe i wyprodukowano nowe o żądanej szerokości.

Po zakończeniu instalacji technicy NSK sprawdzili luz, aby się upewnić czy był właściwy. Pomocne w tym było przeprowadzenie dynamicznego testu podnoszenia, co pozwoliło na symulację warunków obciążenia z zainstalowanymi łożyskami. Proces ten potwierdził, że wcześniej zmierzona wartość 0,005 mm została z powodzeniem zachowana.

Wraz z ukończeniem projektu i przekazaniem w pełni gotowej do pracy tokarki do kół, zespół utrzymania ruchu firmy Doppelmayer otrzymał instrukcje od firmy NSK, aby monitorować temperaturę łożysk w trakcie początkowej fazy rozruchu. Nie zaobserwowano żadnych nieprawidłowości i tokarka wróciła do produkcji kołowrotów w pełnym zakresie.

Wyszukiwanie kontaktu

Proszę wybrać…

Twój wynik

Zgoda

NSK korzysta z usług stron trzecich, które pomagają nam ulepszać naszą stronę internetową i wyświetlać bardziej interesujące treści. Aby korzystać z tych usług, potrzebujemy Twojej zgody. Może ona zostać odwołana w dowolnym momencie. Więcej informacji można znaleźć tutaj Link do polityki prywatności.