Łożyska - 2016-11-25
„Pike I to pierwsza tego rodzaju maszyna na świecie: łączy łatwość prowadzenia i dynamikę roweru z mocą motocykla” mówi Klaus Rohne, założyciel i dyrektor generalny eVinci. „Co więcej, sprawuje się on równie dobrze w terenie, jak i w ruchu miejskim”.
Nowością jest nie tylko koncepcja roweru, ale także jego układ napędowy. Centralnym elementem jest opatentowana konstrukcja napędowa, opracowana samodzielnie przez firmę-matkę eVinci – LSP. Silnik elektryczny z magnesami stałymi (PM) przenosi moc z wykorzystaniem przekładni bezstopniowej (CVT), przełączającej biegi automatycznie pod pełnym obciążeniem dla zapewnienia płynnego przyspieszania. Napęd pozwala rozpędzić rower od 0 do 40 km/godz. w 4 sekundy, wciąż przy zapewnieniu wysokiej sprawności.
„Ponieważ Pike I jest przeznaczony do użytku w terenie i musi, naturalnie, wytrzymywać wilgotne warunki, otwarte węzły łożyskowe muszą być wyjątkowo dobrze uszczelnione” wyjaśnia Klaus Rohne.
eVinci współpracowała w fazie projektowej z NSK, która zaleciła, aby w napędzie zastosować wysokiej jakości łożyska kulkowe poprzeczne serii 6000. Te popularne łożyska NSK są produkowane ze stali o wysokiej czystości, co pozwala na niezawodne przenoszenie obciążeń promieniowych i osiowych. W zależności od konkretnego zastosowania, łożyska serii 6000 są wyposażone albo w uszczelki, albo tylko w blaszki ochronne. W zastosowaniach, w których wymagana jest uszczelka, zastosowano sprawdzoną technologię DDU NSK w postaci bardzo skutecznej, opatentowanej uszczelki labiryntowej, łączącej wyjątkową szczelność oraz niskie tarcie.
W wewnętrznych węzłach łożyskowych użyto otwartych łożysk kulkowych poprzecznych NSK. W Pike I zastosowano łącznie łożyska pięciu różnych typów i rozmiarów. Według eVinci,, kluczowymi czynnikami wpływającymi na dobór elementów napędu była płynna praca i zwarta konstrukcja (zapewniająca także niski ciężar).
„Współpraca z NSK przebiegała znakomicie” mówi Rohne. „Używamy wyłącznie wysokiej jakości komponentów, ponieważ mamy surowe wymagania dotyczące wykończenia, niezawodności i trwałości”.
Obecnie rozpoczęto produkcję seryjną, a pierwsi dystrybutorzy odnotowali znaczące zainteresowanie modelem Pike I pomimo faktu, że sieć sprzedaży nie jest jeszcze kompletna. W najbliższej przyszłości planowany jest dalszy rozwój tego innowacyjnego pojazdu hybrydowego.
Płynna praca i zwarta konstrukcja to niektóre z kryteriów doboru elementów napędu dla eVinci Pike I
Źródło: eVinci Mobility GmbH
Proszę wybrać…