Motoryzacja - 2017-03-03
Wraz z coraz większym zainteresowaniem kwestiami ochrony środowiska następuje dywersyfikacja układów napędowych, przejawiająca się w postaci pojazdów hybrydowych (HEV), elektrycznych (EV) i napędzanych ogniwami paliwowymi (FEV). W rezultacie, jako potencjalne układy napędowe następnej generacji przyciągają uwagę silniki elektryczne zabudowane w kołach, mogące pracować w różnych układach napędowych niezależnie od konstrukcji nadwozia pojazdu.
Silnik elektryczny zabudowany w kole ma wiele zalet. Na przykład, nie tylko pozwala na zmniejszenie ciężaru pojazdu poprzez eliminację konieczności stosowania silnika spalinowego i innych elementów układu przeniesienia napędu, ale także zapewnia możliwość zwiększenia przestrzeni dostępnej w kabinie. Ponadto, możliwe jest niezależne kontrolowanie siły napędowej na każdym kole (podobnie do wektorowania momentu napędowego). W efekcie poprawie ulega oddziaływanie na środowisko, komfort i bezpieczeństwo – dlatego właśnie prowadzone są szeroko zakrojone badania dotyczące praktycznego wykorzystania tej nowej technologii.
Dotychczas główne wyzwanie stanowiło uzyskanie momentu napędowego koniecznego dla przyspieszania i wjeżdżania na wzniesienia, jak również osiągnięcia odpowiedniej prędkości maksymalnej. Mając to na uwadze, NSK postanowiła opracować zabudowany w piaście koła silnik elektryczny z przekładnią, wykorzystujący dwa niezależne silniki i specjalną przekładnię. Przekładnię stanowią dwie przekładnie planetarne, zapewniające zarówno duży moment napędowy, jak i wystarczającą prędkość maksymalną dzięki silnikowi, który można zmieścić w kole o średnicy 16 cali.
Warte odnotowania cechy przekładni to płynna zmiana biegów, nawet w trakcie przyspieszania, osiągana dzięki kontroli prędkości obrotowej i momentu obu silników. Podczas jazdy na wysokim biegu mechanizm przełączający ustawia identyczny kierunek obrotów obu silnik. Gdy wymagany jest niski bieg, silniki kręcą się w przeciwnych kierunkach.
Zaprezentowane przez NSK rozwiązanie udowodniło znakomite osiągi w eksperymentalnym pojeździe wyposażonym w prototypowy silnik zabudowany w piaście koła, stanowiącym pierwsze na świecie rozwiązanie tego rodzaju o dużym znaczeniu dla całego przemysłu motoryzacyjnego.
Proszę wybrać…