Szukaj
KONTAKT

Motoryzacja - 2017-03-03

Silnik elektryczny z przekładnią zabudowany w piaście koła.

NSK przedstawiła pierwszy na świecie, przełomowy silnik elektryczny z przekładnią zabudowany w piaście koła, mający przyczynić się do wzrostu poziomu ochrony środowiska, bezpieczeństwa i komfortu pojazdów. Opierając się na wiedzy zdobytej przy prototypie, NSK będzie się teraz starać wykorzystać komercyjnie poszczególne komponenty, w tym łożysko zespołu piasty koła ze zintegrowanym reduktorem oraz sprzęgło jednokierunkowe. Firma opracuje także miniaturowe łożysko wałeczkowe z koszykiem oraz łożysko zabezpieczone przed korozją, przygotowując je do produkcji seryjnej.

Wraz z coraz większym zainteresowaniem kwestiami ochrony środowiska następuje dywersyfikacja układów napędowych, przejawiająca się w postaci pojazdów hybrydowych (HEV), elektrycznych (EV) i napędzanych ogniwami paliwowymi (FEV). W rezultacie, jako potencjalne układy napędowe następnej generacji przyciągają uwagę silniki elektryczne zabudowane w kołach, mogące pracować w różnych układach napędowych niezależnie od konstrukcji nadwozia pojazdu.

Silnik elektryczny zabudowany w kole ma wiele zalet. Na przykład, nie tylko pozwala na zmniejszenie ciężaru pojazdu poprzez eliminację konieczności stosowania silnika spalinowego i innych elementów układu przeniesienia napędu, ale także zapewnia możliwość zwiększenia przestrzeni dostępnej w kabinie. Ponadto, możliwe jest niezależne kontrolowanie siły napędowej na każdym kole (podobnie do wektorowania momentu napędowego). W efekcie poprawie ulega oddziaływanie na środowisko, komfort i bezpieczeństwo – dlatego właśnie prowadzone są szeroko zakrojone badania dotyczące praktycznego wykorzystania tej nowej technologii.

Dotychczas główne wyzwanie stanowiło uzyskanie momentu napędowego koniecznego dla przyspieszania i wjeżdżania na wzniesienia, jak również osiągnięcia odpowiedniej prędkości maksymalnej. Mając to na uwadze, NSK postanowiła opracować zabudowany w piaście koła silnik elektryczny z przekładnią, wykorzystujący dwa niezależne silniki i specjalną przekładnię. Przekładnię stanowią dwie przekładnie planetarne, zapewniające zarówno duży moment napędowy, jak i wystarczającą prędkość maksymalną dzięki silnikowi, który można zmieścić w kole o średnicy 16 cali.

Warte odnotowania cechy przekładni to płynna zmiana biegów, nawet w trakcie przyspieszania, osiągana dzięki kontroli prędkości obrotowej i momentu obu silników. Podczas jazdy na wysokim biegu mechanizm przełączający ustawia identyczny kierunek obrotów obu silnik. Gdy wymagany jest niski bieg, silniki kręcą się w przeciwnych kierunkach.

Zaprezentowane przez NSK rozwiązanie udowodniło znakomite osiągi w eksperymentalnym pojeździe wyposażonym w prototypowy silnik zabudowany w piaście koła, stanowiącym pierwsze na świecie rozwiązanie tego rodzaju o dużym znaczeniu dla całego przemysłu motoryzacyjnego.

The demonstration vehicle used by NSK to prove the superior performance of the transmission-equipped wheel hub motor

Film o silnikiu piasty NSK (w języku angielskim)

Wyszukiwanie kontaktu

Proszę wybrać…

Twój wynik

Zgoda

NSK korzysta z usług stron trzecich, które pomagają nam ulepszać naszą stronę internetową i wyświetlać bardziej interesujące treści. Aby korzystać z tych usług, potrzebujemy Twojej zgody. Może ona zostać odwołana w dowolnym momencie. Więcej informacji można znaleźć tutaj Link do polityki prywatności.