Motoryzacja - 2018-12-07
Kilku europejskich producentów wprowadza na rynek elektryczne samochody z segmentu SUV o mocy do 300 kW i zasięgu do 400 km. W celu uzyskania wymaganego połączenia mocy i kompaktowych wymiarów zastosowano specjalne rozwiązania projektowe, takie jak silniki elektryczne z osią przechodzącą przez silnik. Koncepcja ta umożliwia zmniejszenie rozmiarów zespołu napędowego, ale wymaga stosunkowo dużych łożysk wałka wirnika, który w rezultacie osiąga wysokie prędkości obwodowe na poziomie 13000 obr./min. Zmniejszenie prędkości jest realizowane za pomocą kompaktowych przekładni planetarnych.
W tych wymagających zastosowaniach wykorzystano łożyska kulkowe – o stosunkowo prostej konstrukcji – z dobrze uzasadnionych powodów. W przeciwieństwie do łożysk kulkowych skośnych, łożyska kulkowe nie wymagają określonego napięcia wstępnego. Do specyficznych warunków zastosowania zaadaptowano także konstrukcję koszyka łożysk przeznaczonych do europejskich elektrycznych samochodów z segmentu SUV. Zmniejszenie tarcia, a przez to zwiększenie zasięgu pojazdu, uzyskano dzięki zastosowaniu bezstykowych, a jednocześnie wyjątkowo skutecznych uszczelek.
W sukcesie europejskiego projektu elektrycznego samochodu segmentu SUV pomogło wcześniejsze doświadczenie NSK zdobyte w Japonii. Już w roku 2005 firma rozpoczęła masową produkcję superszybkich łożysk przeznaczonych do hybrydowych wersji Toyoty Harrier i Lexusa RX.
Proszę wybrać…