Łożyska - 2017-07-05
Obejmują one bardzo duże promieniowe obciążenia udarowe powodowane przez połączenia szyn kolejowych, zwrotnice i czasami spłaszczenia kół, jak również statyczne i dynamiczne obciążenia promieniowe będące wynikiem ciężaru wagonu. Istnieje również prawdopodobieństwo występowania obciążeń osiowych generowanych przez moment poprzeczny, ponieważ pociągi często poruszają się po zakrzywionych torach kołyszą się na boki. Wszystkie te siły tworzą wspólnie złożone kombinacje obciążeń działające na łożyska kół, wymagające bardzo precyzyjnego skonfigurowania wewnętrznej geometrii elementów tocznych łożyska. Do tego należy dodać konieczną ochronę przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak pył, piasek i deszcz, oraz wymóg zapewnienia długich interwałów przeglądowych, a złożoność zadań związanych z opracowaniem produktu staje się wyraźnie widoczna.
NSK dysponuje liczącym wiele dziesięcioleci doświadczeniem w zaspokajaniu potrzeb klientów z sektora kolejowego. Od samego początku NSK wspierała rozwój szybkich japońskich kolei Shinkansen, będących jedną z przełomowych innowacji w szybkim transporcie kolejowym. W ostatnim okresie z know-how NSK skorzystali operatorzy szybkich pociągów w Korei i Chinach. To skumulowane doświadczenie, w połączeniu z globalną reputacją NSK jako jednego z wiodących światowych producentów łożysk, zachęciło SNCF do rozpoczęcia rozmów w październiku 2011 r.
W ciągu pięciu lat trwania projektu, NSK pomyślnie przeszła liczne audyty swoich procesów produkcyjnych oraz dokładne testy stanowiskowe SNCF, poprzedzające pierwsze praktyczne testy w roku 2014. W ich trakcie w prawdziwych pociągach TGV zainstalowano 100 łożysk, które następnie dokładnie monitorowano na dystansie ponad jednego miliona kilometrów.
Dzięki technicznej wiedzy NSK w zakresie projektowania, produkcji i zastosowania, jak również zmotywowaniu i poświęceniu wielu ludzi zaangażowanych w projekt, łożyska okazały się wyjątkowo udane. Oczywiste jest, że w przypadku pociągów TGV jadących z prędkością 320 km/godz. nie ma miejsca na błąd. Dalszych 300 łożysk dostarczono w połowie 2015 r. w celu wykonania dalszych testów praktycznych, a końcową homologację SNCF przyznała w 2016 roku.
Oparte na eksperckiej wiedzy NSK, łożyska zestawów kół pociągów TGV różnią się od produktów konkurencji zoptymalizowanymi cechami budowy wewnętrznej, takimi jak profil wałeczków, kształt koszyka, kształt obrzeży pierścieni, budowa uszczelnienia i kształt bieżni. Rezultaty powstałe dzięki tym atrybutom projektu dało się zauważyć najpierw podczas testów stanowiskowych, w których łożyska wykazały bardzo dużą trwałość i wyjątkowe osiągi podczas pracy.
400 łożysk NSK zainstalowanych do tej pory w dalszym ciągu pracuje, przy czym większość z nich ma za sobą przebieg ponad miliona kilometrów, w zależności od rodzaju pociągu TGV. Dzięki temu sukcesowi NSK otrzymała swoje pierwsze zamówienie na łożyska zestawów kołowych jako kwalifikowany dostawca SNCF.
NSK otrzymała swoje pierwsze zamówienie na łożyska zestawów kołowych jako kwalifikowany dostawca SNCF . (Zdjęcie: SNCF)
Proszę wybrać…