Łożyska - 2016-08-23
W zakładzie produkującym słodycze powtarzały się awarie krążnika końcowego przenośnika zbiornika zanurzeniowego. Po poproszeniu NSK o ocenę tego coraz kosztowniejszego problemu rozpoczęto dogłębne badanie. Zespół AIP doszedł do wniosku, że zastosowanie oferowanych przez NSK łożysk kulkowych poprzecznych z uszczelkami DDU oraz przeprojektowanie układu łożysk pomoże zmniejszyć znacząco liczbę przestojów, redukując jednocześnie koszty robocizny oraz koszty łożysk.
Program AIP NSK opiera się na ekspertach, którzy stosują sprawdzoną i przetestowaną metodologię w celu opracowania rozwiązania idealnie dostosowanego do konkretnej aplikacji klienta, ściśle współpracując z zespołem inżynierskim i utrzymania ruchu klienta, tak aby uwzględnić wszystkie szczegóły.
Wskazówką co do zakresu problemu w zakładzie produkującym słodycze może być fakt, że inżynierowie zajmujący się utrzymaniem ruchu wymieniali łożyska co siedem tygodni, powodując przy tym nieplanowane przestoje maszyn. Koszt robocizny i utraconej produkcji, jak również koszt wymienianych łożysk, był bardzo wysoki i nieakceptowalny.
W przypadku pierwszego problemu, NSK zasugerowała zamianę łożysk na produkowane przez NSK łożyska kulkowe poprzeczne. Łożyska te są uszczelnione na cały okres eksploatacji (łożysko jest zamknięte z obu stron) i wyposażone w wysokosprawne uszczelki stykowe. Aby zwiększyć trwałość serwisową chroniąc przed wnikaniem pyłu i wilgoci, uszczelka NSK DDU wyposażona jest w trzy wargi uszczelniające: jedna styka się z boczną powierzchnią kanałka w pierścieniu wewnętrznym, podczas gdy pozostałe dwie tworzą ciasne, bezstykowe uszczelnienia po każdej stronie wargi stykowej. Co ważne, warga uszczelniająca osiowo oznacza także zmniejszenie wycieków smaru w porównaniu z uszczelką standardową, szczególnie w przypadku aplikacji z obracającym się pierścieniem zewnętrznym.
Trwałość łożysk jest krytycznym czynnikiem w przypadku urządzeń służących do przenoszenia materiałów, ponieważ jest bezpośrednio związana z wydajnością produkcji, czynnikiem od razu dostrzeżonym przez zespół NSK. Elementem obietnicy AIP jest zwiększenie wydajności poprzez wskazanie potencjalnych zysków rentowności, optymalizację operacji i konserwacji, minimalizację nieplanowanych przestojów maszyny i zakładu oraz zmniejszenie kosztów związanych z ciągłymi procesami produkcji.
Kolejnym problemem dostrzeżonym przez NSK w krążniku końcowym przenośnika zbiornika zanurzeniowego w zakładzie produkującym słodycze była konfiguracja łożysk obejmująca trzy zespoły łożyskowe zmontowane płasko obok siebie, po jednym zestawie po każdej stronie krążnika. Łożyska nie były jednakże zaprojektowane do pracy w takim układzie, ponieważ obciążenie nie było równo rozdzielane pomiędzy łożyska, na których działanie wpływało ponadto osiowe napięcie wstępne.
W konsekwencji, NSK zaproponowała umieszczenie podkładki dystansowej pomiędzy każdym z łożysk, co stanowi powszechną praktykę pozwalającą na montowanie obok siebie dwóch lub więcej łożysk pierwotnie nieprzeznaczonych do pracy w takim układzie. Rozwiązanie zapewnia wymagane rozdzielenie i pozwala na uniknięcie osiowego napięcia wstępnego. Dodatkowo ułatwia uzyskanie lepszego rozkładu obciążeń podczas pracy.
Opierając się na propozycji NSK zastosowania nowych zestawów łożysk i podkładek dystansowych przeprowadzono próbę, w wyniku której odnotowano natychmiastową poprawę dostępności przenośnika. Ponadto, możliwe stało się wydłużenie okresów obsługowych krążnika do jednego roku, co przełożyło się na zmniejszenie wymagań dotyczących konserwacji. W związku ze zmniejszonymi kosztami przestojów i robocizny, jak również mniejszą liczbą wymian łożysk osiągnięto roczne oszczędności w kwocie 80.493 €.
Proszę wybrać…